Nuorkauppakamarien KMB Hackathonin voitto Lahteen

Turussa järjestettiin viime viikonloppuna 24 tunnin hackathon-kilpailu osana Suomen Nuorkauppakamarien kansallista vaalikokousta. Lahden Nuorkauppakamarin joukkue Tammerkosken vahvistuksella loi parhaan ratkaisun Valmet Automotiven antamaan haasteeseen.

Lahden Nuorkauppakarin jäsenet Matti Pietilä ja Joel Mäkelä yhdessä Tammerkosken Nuorkauppakamarin jäsenen Aino Salmen kanssa osallistuivat Turun Nuorkauppakamarin ja Valmet Automotiven järjestämään KMB Hackathoniin, jossa pääpalkinto oli tuhat euroa. Tehtävänä oli 24 tunnin aikana keksiä keinoja, miten viestitään yleisesti asioista, joita ei saa kertoa julkisesti.

– Valmet Automotiven ongelma liittyi keskeisimmin siihen, että he haluavat profiloitua autotehtaasta kansainväliseksi high-tech-yritykseksi. Ongelma on siinä, että heidän toteuttamansa projektit ovat lähes aina vahvasti salassa pidettäviä, joten niistä ei voi juuri mitään viestiä julkisesti. Tämä aiheuttaa isoja haasteita etenkin rekrytointiin, sillä parhaita osaajia on ollut vaikea houkutella, Pietilä valottaa tehtävänantoa.

Vastausta Valmet Automotiven ongelmaan Pietilä ja kumppanit lähtivät hakemaan agenttitarinoista.
– Lähdimme ratkomaan tehtävää monesta suunnasta, mutta keskeisintä oli suurimman ongelman, eli salassapitovelvollisuuden, muuttaminen vahvuudeksi rekrytointimarkkinoinnissa, sillä salaisissa projekteissa on oma viehätyksensä. Yrityksen näkyminen ulospäin on tällä hetkellä hyvin kasvotonta, joten nykyistä henkilökuntaa tulisi käyttää rekrytoinnissa ”agentteina” ja tarinallistaa henkilöitä siinä missä itse projekteja ei pysty.

Käytännön tekemistä kokouksen keskelle

Suomen Nuorkauppakamarien vaalikokous Kiss My Business järjestettiin 13.-15.10. Turussa, minkä osaksi järjestäjät halusivat tuoda kokousviikonlopun teemaan sopivaa käytännön tekemistä. Hackathon-kilpailun järjestäjänä toiminut Valtteri Kaartemo Turun Nuorkauppakamarista kertoi, että kilpailu sai lopullisen muotonsa, kun Valmet Automotive innostui yhteistyöstä.

– Tarkoituksenamme oli nähdä, miten Kiss My Business -teemaan sopiva kehitystyö onnistuisi käytännössä. Ajattelimme, että hackathon toimii alustana oppia paitsi itse toimeksiannosta myös intensiivisestä kehitystyöstä. Näin osallistujat pääsisivät viemään oppeja mukanaan omiin organisaatioihinsa.

Mukaan hackathoniin osallistui kaiken kaikkiaan viisi joukkuetta. Lahden ja Tammerkosken Testonic-veljeksiksi nimetyn joukkueen vahvuudeksi Kaartemo nimeää kokonaisuuden.

– Voiton kriteereinä käytimme erityisesti ideoiden uniikkiutta, niiden monipuolisuutta sekä toteutettavuutta. Siinä missä jotkin ryhmät erottuivat edukseen yhdellä osa-alueella, kokonaisuudessaan tuomaristo koki Testonic-veljesten päätyneen parhaaseen lopputulokseen.

You may also like...